• Onze laagste prijs garantie

    We vergelijken onze prijzen

  • Gratis levering vanaf €50

    Kies een leverdatum die past

  • Sinds 2017

    Betrouwbaarheid

  • Bescherming van klantgegevens

    Uw gegevens zijn veilig en beveiligd bij ons

Waarom heb jij een slechte adem en wat kun je er aan doen?

Een chronisch slechte adem – ook wel bekend als halitose – is een kwaal waarvan ongeveer de helft van de bevolking last heeft. Niet alleen diegenen met de slechte adem leiden eronder, maar ook iedereen in hun directe omgeving. Het is een bron van ongemak en schaamte voor velen.

Gelukkig zijn er genoeg manieren om een slechte adem te voorkomen of verhelpen. Je moet alleen wel weten hoe het komt. Dit betekent echter dat je niet alleen kunt vertrouwen op mondwater, maar wellicht dat je ook je eet- en leefgewoonten drastisch moet veranderen. Daarom is het van belang om erachter te komen wat een slechte adem veroorzaakt.

Droogmiddelen

Een droogmiddel wordt gebruikt om water te onttrekken aan vloeistoffen of gassen. In voedingsmiddelen is alcohol het meest voorkomende droogmiddel. Niet alleen is het te vinden in de dranken die wij drinken, maar ook in vele mondwaters die vandaag de dag op de markt zijn.

Alcohol droogt lastig te bereiken plekken in de mond uit waardoor de mogelijkheid ontstaat voor bacteriën om er zich te nestelen en zwavel te produceren.

Ook roken droogt de mond uit. Zolang iemand rookt zal hij gegarandeerd een slechte adem hebben.

Een hoog proteïne gehalte

Melkproducten staan erom bekend een slechte adem te veroorzaken. Met name mensen met lactose–intolerantie zullen het effect van melkproducten snel in hun adem merken. Producten, zoals melk, kaas, yoghurt, en roomijs, zijn de belangrijkste boosdoeners. In mindere mate kunnen mensen ook problemen ondervinden bij het eten van rundvlees, kip, en vis.

Ook zijn er mensen die niet goed de proteïnen in bonen kunnen afbreken. Deze aandoening heet Trimethylaminuria en kan ervoor zorgen dat iemands adem ruikt naar rottende vis. Mensen met deze aandoening moeten bonen en andere producten met een hoog proteïne gehalte zo veel mogelijk vermijden.

Suikers

De producten van pepermunt, kauwgom, en andere muntproducten doen u nog al eens geloven dat hun producten zorgen voor een frisse adem. Helaas is niets minder waar.

Buiten het feit dat ze een tijdelijke frisse smaak achterlaten in de mond, helpen deze producten op geen enkele manier tegen een slechte adem. Muntproducten maskeren de slechte adem voor jou doordat de smaakpapillen de muntsmaak uit deze producten oppikken. Echter fungeert de suiker die ze bevatten als brandstof voor de bacteriën op de tong voor hun zwavelproductie. Ook zetten zij de suiker om in tandplak, wat leidt tot tandbederf en ziek tandvlees. Daarnaast draagt tandplak ook bij aan een slechte adem.

Vermijd daarom iedere vorm van suikergoed, muntproducten, en kauwgom. Probeer in plaats daarvan een natuurlijk product als Halitonic, wat niet de slechte adem voor jou maskeert zoals kauwgom doet, maar het daadwerkelijk beëindigt.

Zuren

Producten met een hoge zuurgraad, zoals koffie en citrusvruchten, moeten ook vermeden worden. Zuren zorgen er namelijk voor dat bacteriën zich sneller gaan vermeerderen, wat leidt tot meer zwavel en dus een slechte adem.

Als je een slechte adem wilt voorkomen of verhelpen is het dus belangrijk om voedingsproducten te vermijden die hieraan bijdragen. Zorg er ook voor dat uw mondhygiëneproducten geen alcohol, suiker, of een hoge zuurgraad bevatten.

Eetgewoonten

Een goede spijsvertering is voor iedereen van essentieel belang. Er zitten miljarden bacteriën in de darmen en de verhouding tussen goede en slechte bacteriën is de hoeksteen van je gezondheid. Wanneer deze uit balans is kunnen ernstige aandoeningen en kwalen ontstaan, die op hun beurt weer bijdragen aan een slechte adem. Zo kan een visachtige lucht een symptoom van nierproblemen zijn, en een meer zoete lucht kan aanduiden op diabetes.

Je eetgewoonten hebben invloed op het welzijn van je darmen en de bacteriën die erin wonen. De slechtste voedselproducten zijn bewerkte producten met veel suikers en granen. Deze stoffen zorgen ervoor dat slechte bacteriën zich snel kunnen vermeerderen en de balans doen verstoren. Vermijd dan ook koolhydraten, frisdrank, fruitsappen, en vitamine dranken.

In plaats daarvan kun je beter de volgende producten consumeren:

  • Onbewerkt eten
  • Rauw of licht gekookt eten
  • Biologisch verantwoorde vlees- en melkproducten
  • Koolhydraten van groenten (met uitzondering van aardappelen)
  • Gezonde vetten, zoals kokosnoot olie, avocado, noten, en zaden
Het eten van meer gezonde en natuurlijke producten zal de balans binnen je darmen herstellen, wat vele aandoeningen en kwalen zal voorkomen, en leidt tot een betere ademslucht.

De sleutel bij het bestrijden van een chronisch slechte adem licht dus bij het eerst identificeren van de oorzaak ervan, en dan de nodige maatregelen te nemen. Met name het onderhouden van je mondhygiëne en de darmflora zal ervoor zorgen dat de kans op een slechte adem minimaal blijft.

Huismiddelen tegen slechte adem

Nu we weten waardoor slechte veroorzaakt wordt, kunnen we kijken wat we eraan kunnen doen. Er zijn een groot aantal huis-tuin-en-keuken middelen bekend die helpen bij het tegengaan van slechte adem.

  • Bakpoeder: dip een natte tandenborstel in bakpoeder en poets daarmee de tanden voor een frisse adem.
  • Groenten: verse groenten zoals selderij en wortels, verminderen de plak en bacteriën in je mond waardoor je adem beter gaat ruiken.
  • Bananen en appels: bij het verbranden van lichaamsvet worden ketonen geproduceerd. Sommige van deze ketonen zullen het lichaam via de mond verlaten, wat zorgt voor een onaangename geur. Het eten van koolhydraatrijke vruchten zoals bananen en appels, verhelpt dit probleem.
  • Kruiden: een slechte adem kan ook het gevolg zijn van een te hoge hoeveelheid metaal, gist, of toxines in het lichaam. Deze moeten dan uit het lichaam gespoeld worden om het probleem op te lossen. Kruiden zoals brandnetel kunnen helpen bij het verwijderen van deze stoffen uit het lichaam en het zuiveren van het bloed.
  • Zinksupplementen: een tekort aan zink leidt vaak tot een slechte adem. Het innemen van zinksupplementen verhelpt dit probleem. Ook in voedingsmiddelen als cacao, pompoen, kalebas, en orgaanvlees zit zink.
  • Probioticum: slechte adem kan een symptoom zijn van het feit dat de darmflora verstoord is. Dit kan het gevolg zijn van teveel antibiotica of slechte eetgewoontes. Het innemen van probioticum kan de darmflora weer in balans brengen. Natuurlijke producten met probioticum zijn yoghurt, kombucha tee, en gefermenteerde zuurkool .
  • Kaas: magere kaas bestrijdt tandplak en een slechte ademlucht.
  • Aromatische kruiden: het kauwen van aromatische kruiden als kruidnagel, kardemom, of venkelzaad na een maaltijd, helpt tegen een slechte adem. Deze kruiden hebben namelijk sterke antibacteriële eigenschappen.
  • Appelcider azijn: te veel gas in je lichaam zorgt voor een slechte adem. Neem voor iedere maaltijd een eetlepel appelcider azijn met water om de spijsvertering te versoepelen.
  • Rauw eten: rauw eten zoals selderij, wortels, en appels zijn zeer vezelrijk en helpen tegen een slechte adem. Ook schrapen deze voedingssoorten tandplak weg en stimuleren ze de productie van speeksel.
  • Zout water: het gorgelen van zout water helpt bij het verwijderen van bacteriën in de keel en rond de amandelen.
  • Spoeling: het gebruik van een darmspoeling helpt bij een slechte adem door middel van het wegspoelen van toxinen uit het lichaam. Na een darmspoeling dien je over te stappen naar een leverspoeling voor het beste resultaat.